Новини

Ето в коя европейска страна високоскоростните влакове са най-евтини

Испания бързо изпреварва европейските си съседи във високоскоростния железопътен транспорт. От 2021 г. държавите-членки на ЕС са задължени да отворят железопътните си пазари за чуждестранни конкуренти – реформа, която Испания прегърна с цялото си сърце.

За кратък период страната утрои своите високоскоростни оператори, което доведе до повишена конкуренция, по-голяма наличност на влакове и по-ниски цени за пътниците.

И така, какво може да научи останалата част от Европа от радикалната железопътна трансформация на Испания и защо някои страни изостават?

Какво стои зад железопътната революция в Европа?

През 2018 г.  хората масово започнаха да се чувстват виновни, за да променят навиците си за пътуване.

Понастоящем въздушният транспорт съставлява 2,5 процента от глобалните въглеродни емисии, цифра, която се очаква да нарасне през следващите десетилетия.

Но такава бърза промяна на нагласите кара много туристи да се чудят как реалистично могат да заменят бюджетното пътуване със самолет, особено ако имат само няколко дни, за да избягат.

Пътуването с високоскоростен влак в много случаи е естествената алтернатива на летенето на къси разстояния. Тъй като страните се надпреварват да достигнат нетна нула, те започват да подкрепят тенденцията.

Нова влакова линия свързва тези 3 невероятни европейски града

Франция нашумя миналата година, когато забрани полетите между градове, които са свързани с пътуване с влак за по-малко от 2,5 часа. Много правителства побързаха да въведат евтини железопътни карти, като например новия билет за Германия от 49 евро.

Тъй като все повече хора се стремят да преминат към железопътен транспорт в Европа, законодателството на ЕС спомага за засилване на конкуренцията, като дава на пътниците повече възможности за избор и често по-ниски цени, пише „Евронюз“.

Испания е една от страните, които приеха най-ентусиазирано новите правила на ЕС и резултатите бяха огромни.

Испания винаги ли е била лидер в железопътния транспорт?

До 2021 г. испанският Renfe беше единственият избор за хората, които искат да пътуват с високоскоростна железница в страната. Но ако искате да летите, можете да избирате между Iberia, Vueling, Air Europa или Air Nostrum.

Пристигането на Ouigo España обаче бележи началото на железопътния сътресение в Испания и по-късно тя стана първата страна от ЕС, в която има три различни компании, конкуриращи се във високоскоростна линия.

Ouigo España, дъщерно дружество на френската държавна железопътна компания SNCF, сега управлява високоскоростни железопътни услуги в Испания, които се конкурират с досегашния оператор Renfe. Като начало Ouigo España се състезаваше само по линията Мадрид -Барселона, но през 2022 г. започна да се движи и по линията Мадрид-Валенсия.

В отговор на тази засилена конкуренция, Renfe пусна своя собствена марка Renfe Avlo, която предоставя услуги на ниска цена, използвайки пребоядисани и модифицирани влакове Renfe . Тази марка все още се разширява с нови услуги до Севиля, които трябва да започнат през юни тази година.

С влак по течението на Рейн – приказни пейзажи и замъци

В края на 2022 г. към Renfe и Ouigo España се присъедини трети състезател, iryo. Марката, която е частично собственост на италианската железопътна компания Trenitalia и испанската Air Nostrum, навлезе на пазара, предлагайки цени от само 18 евро.

Докато главният изпълнителен директор на iryo Симоне Горини подчертава, че марката не е евтин оператор, повишената конкуренция е намалила общите цени. Само за две години пътниците в Испания преминаха от една железопътна компания до три оператора и четири различни марки.

„Конкуренцията намали цените и накара високоскоростните влакове да загубят елитарния си характер“, казва министърът на транспорта на Испания Ракел Санчес. Това увеличи „социалната рентабилност на инвестициите“ и гарантира „правото на мобилност за всички граждани“, добавя тя.

Повечето оператори също означават повече движение на влакове. Министърът на транспорта заявява, че това в крайна сметка трябва да удвои високоскоростните услуги по маршрутите Мадрид-Барселона, Мадрид-Леванте и Мадрид-Юг.

Ефектите от по-ниските цени и по-голямата конкуренция дадоха тласък. Въпреки въздействието на пандемията, 310 000 пътници са пътували между Мадрид и Барселона с влак през миналия август спрямо 265 000 през август 2019 г.

Защо е внезапната промяна в железопътните операции на Испания?

Драматичната промяна на испанския високоскоростен железопътен пазар се свежда до Четвъртия железопътен пакет на ЕС. От 2021 г. това законодателство задължи страните от ЕС да отворят вътрешните си железопътни пазари за конкуренция – включително от други държави.

Законодателството също така изисква от държавите от ЕС да въведат структурни и технически реформи, които да улеснят управлението на трансграничните влакове.

„За Испания пакетът беше ключът към процеса на либерализация и в момента има отворен железопътен пазар с трима високоскоростни оператора и четири търговски марки“, казва Горини.

Кое друго място в Европа е водещо в железопътния транспорт?

Докато Испания прави заглавия за бързата си трансформация, тя не е единствената европейска страна, където пътниците могат да се насладят на конкурентни железници и по-евтини билети.

Италия е страната, в която подкрепата за либерализацията на железопътния транспорт в ЕС направи най-голяма промяна.

„Италия обикновено се счита за невероятен успех“, казва Марк Смит, железопътен експерт и собственик на железопътния уебсайт The Man in Seat 61. „Конкуренцията между държавната железопътна компания Trenitalia и частната компания Italo по главната високоскоростна линия повиши качеството и броя на пътниците, но намали цените с между 20 и 25 процента“, обяснява той. „Това е в полза на всички, с изключение на вътрешните авиокомпании .“

Всъщност данните от 2019 г. на Европейската комисия показват, че броят на пътниците с влак между Рим и Милано се е увеличил почти четири пъти за едно десетилетие, от 1 милион през 2008 г. до 3,6 милиона до 2018 г. Над две трети от хората, пътуващи между двата града, сега вземат влака, а делът на полетите по този маршрут значително е намалял.

В Италия високоскоростните влакове бяха толкова успешни, че допринесоха за фалирането на водещата авиокомпания на страната през 2021 г.

Кои страни от ЕС изостават при пътуванията с влак?

Въпреки че правилата на ЕС означават, че всяка страна членка трябва да въведе тези промени в железопътния транспорт, не всички държави са били толкова гостоприемни като Италия и Испания.

„Това варира значително в Европа“, казва Смит. „Някои страни изглежда наистина са го прегърнали като Италия. Докато други като Франция направиха минимума, с който могат да се измъкнат, и се оказва доста трудно да се пробие на френския железопътен пазар, доминиран от SNCF“, обяснява той.

Испания, след като отвори пазарите си за чуждестранни конкуренти, е особено критична към страните, които изглежда се бавят.

„Конкуренцията, която предпочитаме тук в Испания, трябва да бъде стандартна валута в Европейския съюз“, заяви министърът на транспорта на Испания Ракел Санчес през 2022 г., след като iryo стартира своята услуга Мадрид-Валенсия. „Мога само да опиша пречките пред либерализацията на железопътния транспорт, които виждаме в някои страни, като неоправдани.“

Държавите, които не се съобразяват, са заплашени със съдебни действия от Европейската комисия. Германия и Полша вече получиха предупреждения за неспазване на някои области от новите правила.

Това 16-дневно пътешествие с влак ще ви отведе до Мароко

Дори страни, които се отварят, като Испания, все още са изправени пред предизвикателства.

„Навлизането на нови оператори ще зависи до голяма степен от Adif [испанската компания за управление на железопътна инфраструктура], която ще стимулира пазара чрез намаляване на разходите за достъп до мрежата и предоставяне на ясна регулаторна рамка, която осигурява по-голяма правна сигурност“, казва Горини.

Но дори когато разходите са ниски и страните са отворени за конкуренция, липсата на налични влакове втора употреба може да попречи на нови оператори да навлязат на пазарите.

Къде се подобряват железопътните операции в Европа?

Добрата новина за природосъобразните пътници е, че много страни от ЕС наблюдават значително увеличаване на броя на железопътните оператори. Това означава, че на хоризонта са увеличения на честотата на обслужване и последващ спад в цените.

Говорейки с Euronews Travel, говорител на Европейската комисия изтъкна по-специално Чехия , Швеция и Австрия като примери за това, къде се виждат ефектите от либерализацията на железопътния транспорт.

Отварянето на железопътните линии и подобренията в оперативната съвместимост също помагат за стимулиране на възраждането на трансграничните нощни влакове, като например възкресения маршрут на спалните влакове Прага-Франкфурт.

Европейските пътници с влак имат какво да очакват с нетърпение
Такива пазарни трансформации тепърва ще стават все по-чести. Франция пое множество ангажименти, като обеща да отвори маршрути като линията Париж-Лион преди края на годината.

Тези европейски държави раздават хиляди безплатни билети за влак

Тъй като все повече страни от ЕС отварят пазарите си, се строят и нови железопътни линии .

Когато стартират нови линии като Rail Baltica, гигантски проект, целящ да свърже балтийските държави с Полша, те трябва незабавно да се възползват от предимствата на наличието на множество оператори.

Тъй като по-ниските цени привличат повече хора да пътуват с влак, стимулът за подобряване на железопътните връзки ще продължи да расте. Железопътната революция в ЕС напусна гарата.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button