Монпелие в Южна Франция е на път да въведе безплатен обществен транспорт. Той ще стане най-големият френски метрополис, който ще въведе подобна схема.
От 21 декември 2023 г. местните жители ще могат да ползват безплатен транспортен пропуск в автобусната и трамвайната мрежа на града. Схемата има за цел да намали емисиите, да намали замърсяването и да подобри достъпа за жителите на града.
„Като въвеждаме безплатен транспорт, сме смели да вземем голяма мярка за социална справедливост, за напредък, който работи за екологичния преход“, заяви кметът на Монпелие Михаел Делафос.
Монпелие експериментира с безплатен транспорт през уикендите от септември 2020 г. През 2021 г. той разшири това до делнични дни за лица под 18 и над 65 години.
По-нататъшното разширяване на схемата е част от стремежа на града за 150 милиона евро за мобилност с нулеви въглеродни емисии, което включва също инвестиции във велоалеи и създаване на зона с ниски емисии.
Къде другаде има безплатен транспорт във Франция?
Монпелие далеч не е пионер. Всъщност френските малки и големи градове въвеждат такива схеми, откакто управлението на транспорта в страната беше децентрализирано през 2015 г.
Повечето от тях обаче имат по-малко от 150 000 жители.
Градският транспорт във Валенсия ще е безплатен за всички под 30 г. до края на юли
С почти 200 000 жители Дюнкерк е най-големият град, приел безплатен транспорт досега, предава Евронюз. След въвеждането на безплатни автобусни линии през 2018 г. броят на пътниците се е увеличил средно с 85 процента.
Схемата се финансира от малко увеличение на данъка за плащания за мобилност, който вече се налага на публични и частни компании във Франция с повече от 10 служители.
Общо 39 територии във Франция имат подобни схеми, включително предградието на Марсилия Aubagne, пристанищния град Calais и западната община Niort.
Монпелие ще бъде най-големият град досега, приел подобна схема.
Какви са плюсовете и минусите на безплатния транспорт?
Поддръжниците казват, че схемите за безплатен транспорт намаляват използването на автомобили (и следователно замърсяването и емисиите ), привличат хората към градските центрове, увеличават покупателната способност и демократизират достъпа до транспорт.
Някои обаче се опасяват, че това може да обезсърчи инвестициите и развитието в транспортния сектор и че разходите могат да паднат върху данъкоплатците.
Повишеното търсене, стимулирано от пътуването без билети, може също така да увеличи капацитета в натоварените градски райони, докато подобни схеми в Европа не винаги са доказали, че намаляват използването на автомобили .
Може ли безплатен транспорт да има и в Париж?
Концепцията може да не се повтори толкова лесно в най-големия град на Франция, Париж, който разчита повече на приходите от билети за транспорт.
За някои средно големи общини продажбата на билети представлява само 10 процента от финансирането на транспорта, според Vie-publique. В големите градски райони като Париж, Лион и Марсилия той варира от 25 до 40 процента.
Полезни ли са стачките за околната среда? Париж напредва с нулева мрежа, докато пътуващите до работа пътуват с велосипед
По-вероятно е тези градове да продължат да избират частично безплатен достъп до транспорт, който се фокусира върху групите с по-ниски доходи, като млади хора, възрастни хора и безработни.
Например във френската столица безплатен транспорт за лица под 18 години беше въведен през 2020 г., за да помогне на учениците да се върнат на училище. Нант въведе безплатни пътувания през уикенда през 2021 г. А през 2021 г. регионът Окситан в Южна Франция изпробва предлагането на 30 безплатни пътувания с влак на месец за хора на възраст от 18 до 26 години.
Как можете да получите безплатен транспортен пропуск за Монпелие?
Жителите на Монпелие могат да се запишат за безплатен транспортен пропуск в приложението M’Ticket. Изисква се документ за самоличност със снимка и доказателство за адрес.
След това картата ще бъде достъпна на вашия смартфон и трябва да бъде валидирана всеки път, когато се качвате в автобуса или трамвая.
Кои други европейски страни предлагат безплатен транспорт?
Две европейски държави се открояват със своите новаторски схеми за безплатен транспорт.
Столицата на Естония Талин въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г. През 2020 г. Люксембург стана първата страна в света, която премахна цените за целия обществен транспорт.
Испания експериментира с безплатни билети за влак за пътувания на къси и средни разстояния в схема, която работи до края на тази година. Тя има за цел да намали въздействието на кризата с разходите за живот, като същевременно намали емисиите на CO2.
Тези европейски държави раздават хиляди безплатни билети за влак
Германия въведе подобна мярка между юни и август миналата година с намалени карти за обществен транспорт в цялата страна. Той даде на пътниците неограничено използване на местни и регионални услуги само за 9 евро на месец.
Заедно Франция и Германия раздават 60 000 безплатни билета за влак на млади хора това лято, за да насърчат културния обмен.
Повече от 50 града в Европа въведоха безплатен обществен транспорт, посочвайки климатичните амбиции и социалното равенство като основни мотиви.