Миналата седмица френското правителство направи смел ход. В опит да намали зависимостта на страната от въздушния транспорт, тя забрани вътрешните полети на къси разстояния . Въпреки че не е пълна забрана – в момента новият закон на Франция се прилага само за маршрути, където има валидни алтернативи за високоскоростни влакове – той сигнализира за огромен ход към по-зелено бъдеще.
Но дали забраната в крайна сметка ще бъде разширена, за да обхване и останалата част от Европа? Е, съвсем възможно. Въпреки че подобна политика в момента не е в плана на ЕС, новото правило на Франция със сигурност може да се разглежда като проправящо пътя за по-нататъшна промяна – и няколко души вече призоваха забраната да бъде възпроизведена в целия континент.
Франция забрани вътрешните полети на кратки разстояния
Белгийският политик Жорж Гилкинет например каза пред The i, че по-кратките полети трябва да бъдат заменени с подобрени железопътни връзки. Гилкинет каза, че иска „да забрани такива полети на малки разстояния“ и че „на европейско ниво това има смисъл“. Той говори по време на откриването на новата европейска услуга за нощен влак Брюксел-Берлин, която започна да работи миналата седмица, предава Timeout.
По същия начин активисти на екологичните кампании в Грийнпийс също изразиха подкрепата си за подобна забрана, като казаха, че не трябва да има полети на къси разстояния в рамките на ЕС, ако еквивалентът на влак или ферибот отнема по-малко от шест часа. Грийнпийс смята, че този вид забрана може да спести до 3,5 милиона тона CO2 годишно.
С други думи, вероятно е необходимо значително преразглеждане на железопътните пътувания в цяла Европа преди каквито и да било по-нататъшни ограничения върху полетите на къси разстояния. Но все пак, с настоящия железопътен ренесанс в разгара си, може би всичко това е малко по-близо, отколкото си мислим.