Новини

Каква е причината за високите цени на полетите това лято?

Цените на самолетните билети скачат в Европа и извън нея, карайки много от нас да се чудят дали дните на евтините полети са приключили.

Засегнати са както маршрутите на дълги, така и на къси разстояния, като цените на билетите във Франция са скочили с 23,6% спрямо миналата година, според статистика на Министерството на екологичния преход.

Цените на международните полети от Обединеното кралство са се увеличили с около 18 процента спрямо миналата година, според уебсайта за резервации на пътувания Kayak.

„Все още има много задържано търсене на пътувания, връщайки се към пандемията“, обяснява мениджърът на Kayak за Великобритания, Евън Дей.

„И това търсене – съчетано с нарастващата инфлация и високите разходи за гориво – поддържа цените на полетите високи.“

Какво стои зад скока в цените на полетите?

След нахлуването на Русия в Украйна, санкциите върху вноса на горива доведоха до спираловиден скок на цените.

„Поради 71-процентното увеличение на цените на петрола на годишна база, нашата средна цена се е увеличила с 31 процента“, каза изпълнителният директор на Easyjet Йохан Лундгрен пред AFP.

Горивото представлява около 30 процента от разходите на превозвачите.

Рязкото увеличение на разходите за поддръжка, свързано с недостига на определени метали и нарушените вериги за доставки, също са допринесли за явлението, казва Марк Роше, ръководител на френските компании Air Caraïbes и French Bee.

Той също така споменава последиците от увеличенията на заплатите в авиационния сектор.

Въпреки повишаването на цените и инфлацията, които също притискат портфейлите на потребителите, няма спад в търсенето на полети.

Търсенето на полети надхвърля наличността

Въпреки облекчаването на ограниченията и отварянето на света миналата година, стачките и отмените хвърлиха в хаос много дългоочаквани пътувания. Това допълнително подхранва сдържаното желание за пътуване.

Някои летища, като амстердамския Схипхол и лондонското Хийтроу, въведоха ограничения за броя на пътниците, за да намалят въздействието на недостига на персонал. Това принуди авиокомпаниите да намалят разписанията си.

Авиокомпании като Flybe и Flyr фалираха, докато други са изправени пред финансови затруднения след години на приземяване поради COVID. Това забави растежа, възпрепятствайки връщането им към пълен капацитет и ги остави в остра нужда от допълнителни пари.

С по-малко налични места в сравнение с времето преди пандемията, търсенето изпреварва предлагането.

И тъй като дистанционната работа запазва своята хватка, бизнес пътуванията не успяха да се възстановят – което означава по-голяма зависимост от приходите от икономични места.

Това са всички нови нискотарифни полети, стартиращи това лято

В същото време Airbus и Boeing се борят да доставят нови самолети навреме. Това ще остави авиокомпаниите с по-малко самолети от очакваното тази година, пише „Евронюз“.

Главният изпълнителен директор на Boeing каза на среща по-рано този месец, че производствените забавяния ще доведат до около 9000 места по-малко това лято , което може да принуди авиокомпаниите да намалят броя на полетите и маршрутите.

Ще останат ли полетите скъпи?

Признаците показват, че авиокомпаниите постепенно започват да се възстановяват от пандемията.

Авиационният сектор „е в много добра форма, в пълно възстановяване“, според Паскал Фабре, специалист в тази област във финансовата консултантска фирма AlixPartners.

В този контекст на нарастващите цени много авиокомпании „постигнаха по-висок оборот през 2022 г., отколкото преди кризата, въпреки че капацитетът остава нисък“, отбелязва той.

Това е случаят с Air France-KLM, която обяви по-рано този месец, че е „възстановила напълно“ помощта, предоставена от френската държава, за да може да оцелее срещу COVID-19.

Въпреки това цените на горивата остават високи и рискът от нови стачки се извисява това лято.

Главният изпълнителен директор на Eurowings Йенс Бишоф казва, че очаква цените на полетите да се повишат допълнително поради нарастващите разходи за гориво, персонал и летище, според доклад на германската медийна група Funke.

Защо Франция забранява вътрешните полети на къси разстояния?

„Вече не е възможно да летите на цена за такси“, каза Бишоф пред Funke. Той прогнозира, че полетите ще бъдат с около 20% по-скъпи през пиковия сезон тази година, отколкото през 2022 г.

Тъй като ЕС въвежда все по-строго законодателство за намаляване на емисиите от летенето, операторите на самолети може също да трябва да инвестират в по-ефективни самолети. От тях също ще се изисква да купуват квоти за емисии, за да компенсират своя въглероден отпечатък.

Разходите за това могат да доведат до по-нататъшни увеличения на цените на билетите в бъдеще.

Все още ли е възможно да получите евтини полети?

Въпреки че цените на полетите са по-високи от нормалното, те поне остават стабилни.

„Можем да видим в нашите данни, че цените на полетите са останали почти непроменени през последните шест месеца“, казва Евън.

Може би сте забелязали обаче, че предварителната резервация вече не е сигурен начин за осигуряване на добра сделка. Това може да се дължи на факта, че несигурността на пандемията е намаляла, така че повече хора се връщат към тази техника заради рискованите късни резервации.

Евън предлага да използвате базирания на данни инструмент за прогнозиране на Kayak, за да получавате „известия за цените“ на полетите.

Нов инструмент „Генератор на спестявания“ на сайта за сравнение на полети Skyscanner – в момента в бета режим – също може да ви помогне да определите най-евтиния ден за полет.

Надхвърляйки текущата възможност за търсене по „най-евтин месец“, той използва данни, за да ви помогне да определите колко предварително да резервирате за вашия конкретен маршрут, кой ден и час предлагат най-ниската цена и каква е средната цена на полета ви.

Кои са най-евтините и най-скъпите дестинации за пътуване

Ако имате свободата да избирате датите за пътуване, летенето по-рано през лятото е добър начин да спестите пари. Краят на юли е най- скъпото време за пътуване от Обединеното кралство, показват данните на Kayak, докато събота е най-скъпият ден от седмицата за пътуване.

Вместо това летенето в началото на юни може да ви спести до 44 процента от полетите и 15 процента от хотелите.

Неделята обикновено предлага най-голяма стойност за вътрешни полети във Великобритания, вторник за европейски полети и сряда за международни маршрути на по-дълги разстояния, разкрива Kayak.

Отказът от добавени екстри като задържан багаж също може да помогне за намаляване на цената на пътуването ви.

Къде са най-евтините места за летене през 2023 г.?

Може да звучи очевидно, но летенето до по-малко туристически места също често е по-евтино – особено като вземете предвид настаняването и храната.

Нуждаете се от вдъхновение? Вижте тези по-малко известни плажни дестинации и незабележими европейски градове .

Ако отчаяно искате да отидете по-далеч, насочете погледа си към САЩ, казва Евън.

„Цените на полетите все още са на нивото от миналата година за няколко града в САЩ“, разкрива той. За най-изгодни самолетни билети помислете за градове като Далас, Тексас; Атланта, Джорджия; Орландо, Флорида; и Тампа, Флорида.

Какви са алтернативите на летенето?

Европейските инвестиции в железопътна инфраструктура правят пътуването с влак по-евтино и по-лесно от всякога.

Компании като NightJet и European Sleeper въвеждат нови нощни влакове на континента, които се конкурират с удобството на летенето.

Испания и Италия приемат нови правила на ЕС за либерализация на железопътния транспорт, отваряйки пазара за евтини влакови оператори като Ouigo и Iryo.

Възприемането на пътуването с влак сега също може да ви предпази от повишаване на цените на полетите, свързано с емисиите, в бъдеще – и ще ви помогне да намалите въздействието на вашата почивка върху планетата.

„Всички ние трябва да преосмислим как пътуваме и как можем да имаме по- положително въздействие, когато го правим“, казва Джъстин Франсис, главен изпълнителен директор и съосновател на активната ваканционна компания Responsible Travel.

„Част от това – колкото и да е трудно – означава летене по-малко. Това може да означава да предприемете едно по-дълго пътуване тази година с полет. Това може също да означава да се впуснете в железопътно приключение или да останете близо до дома “, съветва той.

Джъстин посочва круизите с микрокораб на Responsible Travel из Шотландия, приключенията с кану по Дордон във Франция и колоезденето през лозята на Кианти в Италия като доказателство, че „по-малкото летене не означава пропускане“.

Последвайте Faiton.bg във Facebook и Instagram за още идеи и съвети за пътувания.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button