Новини

Браншът против вдигането на туристическия данък в София

Туристическият бранш категорично възразява срещу обявеното вдигане на туристическия данък в София, съобщиха в позиция, получена в БТА, Българската хотелска асоциация, Националният борд по туризъм, Браншовата асоциация на ресторантьорите – София, регионалната структура на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България.

В позицията се посочва, че мярката е била обсъдена с бизнеса, който се е съгласил с нея, но не по начина, по който тя се въвежда. Организациите изтъкват, че е била „постигната договорка“ със Столичната община и общинското предприятие „Туризъм“ тя да бъде съпътствана от промени в Закона за местните данъци и такси, с които да се гарантира, че събраните средства ще отидат целенасочено за развитието на туризма и рекламата на дестинация София. „Такава законова промяна трябваше да бъде предложена от Столична община, което до момента не е направено“, посочват организациите.

По-рано днес Никола Барбутов, заместник-кмет по европейски политики, международна дейност и туризъм, и Антон Пенев, директор на Общинското предприятие „Туризъм“, обявиха на пресконференция, че Столичната община предвижда актуализиране на туристическия данък, който не е променян от десет години. Барбутов каза, че още по време на предизборната кампания на избрания за кмет на София Васил Терзиев на среща с бранша е заявено намерението столицата да има по-голямо финансиране на туризма и представителство на града по международните туристически канали. Всичко това преминава през актуализиране на туристическия данък, така че общинското предприятие „Туризъм“ да разполага с необходимите средства по промотиране на дестинацията, отбеляза по-рано днес заместник-кметът.

Съжаляваме, но през последните месеци се научихме да не вярваме на уверения, които не стъпват на нормативна рамка. А действия за осигуряването на такава, както споменахме, не са направени, посочват в позицията си от днес организациите. Бизнесът иска реален план за развитие и разходване на средствата, така че да има ясна мотивация да подкрепи подобно решение. „До момента, единственото коментирано от страна на Столична община действие е насочено към увеличение на заплатите на ангажираните в административния процес служители на ОП „Туризъм“, се посочва в позицията.

Според организациите „внушенията“, направени на пресконференцията, че вдигането на данъка е съгласувано с бизнеса, са манипулативни, тъй като по време на проведените срещи представителите на общинската администрация са се ангажирали с предложение за план-стратегия, бюджет, конкретни дейности и правна рамка за развитие на дестинация София за 2025 г.

Те изтъкват, че е бил дискутиран и въпросът за предприемане на реални дейности за увеличение на събираемостта от съществуващите обекти. В момента, според организациите, реално събираемостта на данъка е много ниска и се реализира единствено от хотелите. „Над половината от апартаментите, които се отдават на чуждестранни (70 на сто) и местни (30 на сто) туристи не са регистрирани по Закона за туризма и не внасят дължимия данък към Столична община. През 2024 г. се очаква в тях да бъдат осъществени над 1 млн. нощувки. Това е сравнимо с тези във висококатегорийните хотели“, посочват организациите.

София е най-добрият град за живеене в Европа, но за пенсиониране

Според тях реално самите разчети на общинската администрация предвиждат по-високи приходи с по-малко нарастване от това на отделните такси. Така според организациите общината практически признава, че събираемостта на данъка ще спадне. „Това е и опитът ни в други общини, които са повишили данъка без преоценка на начините за събирането и разходването му“, посочват от организациите.

В края на миналата седмица служебният министър на туризма Евтим Милошев подчерта на среща с кмета на София Васил Терзиев и Никола Барбутов, заместник-кмет на Столична община, че повишаването на туристическия данък в столицата е необходимо да бъде изпълнено в разбирателство с бранша. Министърът е приветствал идеята средствата да се изразходват за реклама и популяризиране на туризма в София, стана тогава известно от прессъобщение на Министерството.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button