Новини

Обмислят създаване на авиокомпания Burgas Air

Проект за създаване на авиокомпания Burgas Air беше презентиран по време на работна среща в Областната администрация. Идеята за създаване на авиокомпания, позиционирана в Бургас е екзотична към момента, но се очаква до април да бъде представен бизнес план с повече конкретика, обясни областния управител Пламен Янев. Предвижда се общините от региона да участват в компанията като собственици, съобщава БНР.

„Това е съвсем сурова идея, проект за създаване на редовни линии за полети от Бургас, които да са базирани на т.нар. „етнически трафик“ – българите, които живеят в Германия и които в момента са 400 000. Евентуално и българите, които живеят в района на 100 км. радиус от Летище Бургас. Към този етнически трафик ще бъдат продавани допълнително седалки на туроператорите като един самолет ще лети редовни линии от Бургас, а други два самолета ще летят с други авиокомпании на т.нар. „мокър лизинг“.

Целта е да се намали стопанският риск за фирмата като дейността се разпредели в две отделни зони – редовни линии и мокър лизинг, но предстои изработването на детайлен бизнес план и търсене на инвеститори“, обясни Момчил Камбуров, който представи проекта за създаване на авиокомпанията „Burgas Air“ по време на срещата. Предвижда се самолетите първоначално да не са собствени, а да са под наем.

Летище Бургас затваря врати

Идеята да бъде позиционирана и регистрирана авиокомпания в Бургас е реалистична, но трябва внимателно да се анализират всички аспекти. Това коментира Стефан Трифонов, изпълнителен директор и съдружник в авиокомпанията Electra Airways.

„Лицензирането на една startup компания, респективно първите една – две години обикновено са много трудни и е необходимо много добре да се подготви финансирането на тази авиокомпания. Намирането на състав също е много голям проблем в авиацията в световен мащаб. За да се регистриран една компания идва от порядъка на 10 до 15 мениджърски позиции, за които трябва висококвалифицирани кадри с опит, със стаж. Всяка една нова компания е много трудно да намери нови хора. Проблем е голям с пилотите на самолети, няма пилоти в световен мащаб. Startup авиокомпанията е много скъпо удоволствие и трябва много внимателно да се анализират нещата“, обясни той.

Според него добре трябва да се обмислят и дестинациите, защото може да се създаде вътрешна конкуренция между летищата в страната. „Ние имаме голяма диаспора в Германия, Англия, също така в Испания. Например в Германия около Берлин има много хора от Варненския регион, от Пернишкия регион. Аз мисля, че една от възможните, особено за Бургас, посоки е наистина Испания, където вече има конкуренция, защото летището в Пловдив се намесва там. Другото, което е Кипър, имаме много хора в Кипър“, допълни Трифонов.

След срещата стана ясно още, че ще бъдат изпратени конкретни въпроси във връзка с развитието на Летище Бургас както до концесионера, така и до Министерството на транспорта.

„Решихме да попитаме първо дали всички анекси и документи към договора за концесия са налични, тъй като от години има спекулации там, че липса такава информация. Второ, самото Министерство на транспорта, на база договора, да предложи варианти за неговото отваряне и предоговаряне, така че да бъдат поети някакви конкретни ангажименти за развитие на летището. Накратко беше разгледан и Фондът за стимулиране на полети. Това, около което се обединиха участниците е, че този фонд трябва да бъде ръководен от самите общини и те да участват в преговорите, а не да се дават правомощията изцяло и единствено на концесионера“, обясни областният управител Пламен Янев.

Част от кметовете, които присъстваха на срещата посочиха, че биха се включили в създаването на подобен фонд. Според тях трябва да бъде преразгледан договорът с концесионера.

„Ние в момента трябва да отправим въпроси към концесионера и към правителството на какви условия е дадена тази концесия. Теорията на една концесия е, че ти даваш нещо дългосрочно, което трябва да бъде развивано и осъвременявано. В случая виждаме, че те имат удължаване на концесията с 5 години. Искат удължаване, в един момент казват, че Летище Бургас не е перспективно, трябва ремонт точно в най-силния сезон, което ще попречи на техните печалби и на туризма“, коментира кметът на Камено Жельо Вардунски.

Летище Бургас откри летния сезон през март, кацнаха първите туристи

„Ние в община Руен, не сме морска община, но все пак нашите хора се възползват от туризма – имаме работна ръка от нашата община, която работи в туризма и е важно това летище да работи на пълен капацитет“, допълни кметът Ахмед Мехмед.

Според Янчо Парушев, член на Съюза на собствениците в Слънчев бряг, трябва да има конкуренция между летищата във Варна и Бургас. „Трябва да има дори отделно управление, независимо от Варна и трябва най-накрая държавата да влезе в прерогативите си и да контролира този процес“, допълни той.

Предстои да бъде организирана и друга среща по темата за развитието на Летище Бургас.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button