Персонализиране на предпочитанията за съгласие

Използваме бисквитки, за да ви помогнем да навигирате ефективно и да изпълнявате определени функции. Ще намерите подробна информация за всички бисквитки във всяка категория съгласие по-долу.

Бисквитките, които са категоризирани като „Необходими“, се съхраняват във вашия браузър, тъй като те са от съществено значение за активиране на основните функции на сайта.... 

Винаги активни

Необходимите бисквитки са необходими, за да се активират основните функции на този сайт, като например осигуряване на сигурно влизане или коригиране на вашите предпочитания за съгласие. Тези бисквитки не съхраняват никакви лични данни.

Няма бисквитки за показване

Функционалните бисквитки помагат за извършването на определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи на социални медии, събиране на обратна връзка и други функции на трети страни.

Няма бисквитки за показване

Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат да се предостави информация за показатели като брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и др.

Няма бисквитки за показване

Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализиране на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.

Няма бисквитки за показване

Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите персонализирани реклами въз основа на страниците, които сте посетили преди това, и за анализиране на ефективността на рекламните кампании.

Няма бисквитки за показване

България

Демир баба и Залмоксис много си приличат

Североизточна България се намира най-голямата колония скални манастири от времето на Първата българска държава на Балканския полуостров. 50-ина скитове, лаври, църкви, килии се простират върху 50 километра по сухоречието Канагьол. В него до средата на 20-и век е текла река, но заради промиването на инертни маси с каолин е нарушен целият воден баланс в региона.

През Средновековието реката се казвала Дриста и покрай нея през 9-и – 10-и век преминава най-важният път в българската държава, свързващ столиците Плиска и Преслав с епископската и патриаршеската резиденцияв. Дръстър (Силистра).

Заразено е предание, че край днешното село Скала е била резиденцията на цар Симеон, която той ползвал при пътуванията си между Преслав и Дръстър. Скалните манастири на първите монаси по българските земи са групирани около Скала и селата Васил Левски, Цар АсенРуйно, Върбино и Алфатар.

Това са земите на гетите – най-мъжествени и най-справедливи сред траките, както ги описва Херодот. Гетите вярвали в безсмъртието на душата и смятали за свой бог Залмоксис. Дори му принасяли в жертва най-красивия и най-способен от младите мъже. Не смятали това за убийство, а за изпращане на послание до Залмоксис. Преди да хвърлят младия красавец в пропастта, в която са залостени подострени колове, му казвали всичките си молби, желания и въпроси.

Крали Марко разцепил скалата край Горталово

Херодот прави следното описание на ритуала: „Пращат го по следния начин: едни от тях, отредени за това, държат три копия, а други улавят пратеника до Залмоксис за ръцете и за краката, размахват го във въздуха и го хвърлят върху копията; ако умре, прободен от тях, смятат, че богът е благосклонен; ако не умре, обвиняват пратеника, като твърдят, че бил лош човек; след тези обвинения пращат другиго; поръчките му дават, докато е още жив“.

Това жертвоприношение се разминава с друга легенда за Залмоксис, за която съобщава от ново Перодот. Бащата на историята научил от елините, които „живеят по Хелеспонта (Дарданелите) и по Понта (Черно море), че Залмоксис наистина е съществувал, робувал в Самос и бил роб на Питагор, впоследствие се освободил и забогятал, върнал се в Тракия и учил съплеменниците си на доктрината на Питагор“.

Въпреки чутото от елините, Херодот заявява, че нито вярва, нито отрича това, в което вярват елините, но той е убеден, че този Залмоксис, ако е живял или е само божество, то така между гетите е било дълго преди Питагор.

Също толкова отдавна преди Питагор, което означава по-рано от 6-и век преди новата ера, живял и Демир баба, въпреки че официалната история го поставя в много по-новото време на средните векове. И той като Залмоксис бил огромен на вид – висок, як, видимо откроявящ се по ръст и сила сред хората.

5 тайнствени места в България, които да посетите до края на годината

Демир баба или Железният баща – духовен водач на алевитите по българските земи, имал великански способности, защото самият той бил великан и можел да премества планини. Само с две крачки се качвал в планината също като Крали Марко. Интересно е, че легендите за него са свързани главно с откриването на вода. В комплекса край Свещари при неговото теке се разказва, че когато веднъж настъпила суша, Железният баща бръкнал с ръката си в земните недра и на мястото бликнал извор.

Вярва се, че водата му е с лечебна сила и затова неговото теке в археологическия резерват Сборяново се посещава по Гергьовден, Илинден и Димитровден от алевити, мюсюлмани и християни.

Легендата от сухоречието на Канагьол гласи, че Демир баба живял тук в една от пещерите, преди да се пресели в Свещари. Главната забележителност – аязмото, е малка пещера с цепнатина в дъното, от която тече вода. Тя се появила, след като Демир баба забил меча си в скалата, защото чул молбите на хората и се притекъл на помощ, като осигурил живителната течност.

Източните Родопи – приютили духа и съкровищата на Тракия

Според местни изследователи на старата история и любители на народните поверия много е вероятно Демир баба и Залмоксис да са едно ис ъщо лице – герой, живял много-много отдавна, много преди Питагор и дори преди Орфей в 13-и век преди новата ера.

Демир баба и Залмоксис са само две имена на висок и силен човек, както изглежда – много по-висок от нормалния ръст днес, истински великан. А според неофициалната история точно такива били древните жители на Земята и свидетелство за това са стотиците великански кости, откривани по цялата планета.

Тези огромни хора имали възможности и сили, за които днес се разказва в приказките – като например „Котаракът с чизми“ или „момче и вятър“.

Автор: Силвия Драгомирова, в. „Уикенд“

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button