Туризмът обединява Балканите – това е мотото на седмото издание на годишните награди Balkan Awards of Tourism Industry 2021, посочват организаторите на форума Патриция Кирилова и Дончо Георгиев, управляващи съдружници на ВИП Комюникейшън. Те се срещнаха с един от най-големите авторитети в туризма на Балканите – г-н Аркан Керим, изпълнителен и управляващ директор на Generalturist от 2003 г.
Бил е управител на Хотел КБ – управляващ в ски център Маврово 2007 г. GSA на авиокомпания Borajet през 2011 г., туроператор е на Carter от 2003 г. до днес. Член е на IATA. Говори английски, турски, македонски, сръбски, албански и български език.
Бивш президент е на туристическата камара към SSK.
Той е собственик на едно от най-разпознаваемите места за настаняване в столицата на РС Македония – G Hotel, финалист за седмото издание на Балканските Туристически Оскари.
Хотелът се намира в тих квартал, в центъра на Скопие и благодарение на високото ниво на обслужване и местоположението му, се е наложил като идеален за бизнес гости и по-малки групи във времето на социална дистанция. G Hotel е само на 8 минути пеша или на 2-3 минути с кола от основния бизнес център на града, правителствени и културни институции и повечето дипломатически мисии.
Разполага с 23 стаи, две от които са луксозни апартаменти, всички с изключителни интериори, специално звукоизолирани и централно климатизирани, оборудвани с най-модерните и строги световни стандарти за настаняване в хотел. Ресторантът предлага закуска на шведска маса, със социално разстояние между масите, лятна и зимна тераса и арт бар.
Безплатен Wi-Fi интернет има във всяка стая и лоби, а също зала за срещи, паркинг с 24 часа видеонаблюдение, сейф, скенер, копие и факс. В допълнение към тези услуги, G Hotels Скопие предлага собствени услуги за пране и гладене, химическо чистене и таксиметров транспорт до и от летището на най-добри цени.
– Г-н Керим, предстои седмото издание на Балканските награди за туристическа индустрия, което е под мотото за сътрудничество между нашите държави. Възможна ли е тази мисия според Вас в този период?
– Уважаема Кирилова, преди всичко искам да изтъкна, че имам големи очаквания от предстоящото издание на Балканските Награди за туристическа индустрия. И преди всичко моите очаквания са големи заради посланието, което ще изпратим към гражданите на България и Македония по време на събитието.
– През 2016 г. в Скопие бяхте част от идеята за „Подобряване на сътрудничеството в областта на туризма между Република България и Република Македония“. Какви са резултатите 5 години по-късно?
– За жалост идеята не се развива с предвидената динамика, която бяхме начертали през 2016 г. Надявам се енергията, която вече се чувства и посланията, които ще изпратим от Балканските награди за туристическа индустрия, ще успеем да придвижим идеята и да имаме милион туристи от България към Македония и милион туристи от Македония в България следващите 3 години.
– През 2016-та година пречките за сътрудничеството в туризма между двете ни държави бяха характеризирани с лошото състояние на пътната инфраструктура и с продължителния престой на ГКПП за обработка на документи. Днес по-различно ли е?
– През 2016 година на пресконференция с тогавашния амбасадор на България в Македония – г-н Петков, дадохме насоки на всички административни институции и беше планирано да се отстранят всички тези бариери, за да стигнем по-бързо до бройката от милион туристи от България в Македония и обратно, но за жалост все още не се надминати тези стойности от двете страни. През 2016 година имахме 400.000 туристи от Македония в България и около 140.000 от България в Македония, но нашата цел е да достигнем по милион туристи в двете посоки. Бизнес сътрудничеството, в случая в туристическия сектор, трябва да бъде медиатор, за да се забравят всички недоразумения от изминалата година и да тръгнем напред заедно, за да я постигнем главната цел за милион туристи между двете държави.
– Днес показваме как туризмът може да обедини Балканите – даваме пример и на нашите политици, които засилиха напрежението в последните месеци. Това влияе ли и на туризма между двете държави?
– За жалост много голямо влияние имаха последните събития и затова трябва ние, като туристически работници, да отправим апел към политиците в двете съседни земи да дадат простор бизнесът и гражданите да оправят отношенията между двете съседни и приятелски държави.
– През годините Северна Македония е била една от предпочитаните дестинации за туристите от България с историческите центрове, които ни свързват. Македонските туристи бяха основен туристически пазар в ски курортите ни. Какви са прогнозите Ви за този зимен сезон?
– Българските туристи винаги са добре дошли в Македония и мисля, че зимният сезон ще има огромен интерес от страна на българските туристи да посетят ски центровете в Македония.
– Преди време казахте, че поради близостта на двете ни държави трябва да се изработи обща стратегия за представяне на продукта и пред трети пазари. Как се разви тази Ваша идея?
– Тази моя идея е заради факта, че винаги туристи от трети държави предпочитат да посетят повече държави и нашите държави могат заедно да привлекат азиатския и американския пазар с общи продукти и да привлечем още повече туристи да посетят страните ни. Това е шанс на двете държави да привлекат повече туристи от нови пазари.
– България изживя тежка политическа криза без стабилно правителство почти година. Това как се отрази на туризма – на фона и на тежката световна здравна криза, засегнала най-вече туризма?
– Надявам се, че скоро България ще има стабилно правителство и всичките процеси ще се върнат в нормално развитие. Най-много се надявам да се нормализират засегнатите отношения между нашите две държави, за да започне да функционира туристическия обмен, който в момента е в застой заради целокупната ситуация. Нашият апел и мотив за този идея е общ и затова се надявам в скоро време да се нормализира всичко.
– Какви са Вашите прогнози за развитието на Балканите и на туризма между нашите държави?
– По природа съм оптимист и знам, че след дъжда винаги изгрява слънце и че ние ще имаме прекрасно сътрудничество на полето на туризма в следващия период.