Изкачването на Еверест е мечта за хиляди хора по света. Мечта, за която някои ентусиасти са готови да платят сериозна сума. Цената на експедиция до най-високата точка на планетата започва от около 40 000 и достига до 100 000 долара на човек. Но защо е толкова скъпо да се качиш на покрива на света и защо специалистите в сферата прогнозират още увеличение на цените?
Разрешително за изкачване
Първият задължителен разход за участниците в експедиция е разрешителното от непалското правителство. Цената му е висока, но не достатъчно, за да спре желаещите. През последните години се появиха много кадри на задръстванията, които се образуват по пътя към Еверест, особено в дни с благоприятно време. Началото на комерсиалните експедиции за изкачване на върха е в началото на 90-те години на миналия век, а след 2000 г. броят на желаещите рязко се увеличава от няколко десетки на няколкостотин годишно. През 2023 г. са издадени рекорден брой разрешителни за изкачване – 478.
Цената на разрешителното досега беше 11 000 долара, но от 2025 г. непалското правителство планира да я увеличи на 15 000 долара на човек. Според местните власти ентусиазмът на чужденците да изкачат върха носи твърде много приходи на агенциите за приключения и не достатъчно за самата страна, пише „Дир“.
Екипировка и кислород
Екипировката е от решаващо значение за рисковото изкачване. Освен собствения си кислород, алпинистите трябва да платят кислорода на придружаващите ги шерпи. По изчисления на агенциите, които организират изкачване на Еверест, маските, бутилките и всичко нужно за нормалното дишане във високата планина може да струва над 10 000 долара на човек.
Дрехите, обувките и спалните чували, които държат тялото топло дори и при минус 50 градуса, са друго сериозно перо в бюджета и излизат около 6000 долара.
Водачи
Голяма част от сумата, която желаещите да изкачат Еверест плащат, е за професионален водач.
Броят на желаещите (както и този на успелите) да достигнат Еверест, нараства с всяка година и заради това отстрани изкачването изглежда все по-лесно. Въпреки това над 340 души са загубили живота си по опасния път от първото му изкачване до днес – туристи, професионални алпинисти и шерпи. Пролетта на 2023 г. е с най-черната статистика – 18 загинали или безследно изчезнали.
Според изискванията на непалското правителство водачите трябва да работят само с опитни алпинисти при изкачването на Еверест. От 2019 г. има и друго правило – всеки желаещ да изкачи върха да бъде придружен от поне един професионален водач. Със своя опит и преценка той често държи живота на клиентите си в ръцете си. Неговите избори и решения са буквално на живот и смърт.
Шерпи
Местните хора от народа шерпа участват във всички етапи на изкачването на върха, като се започне от летището и се стигне до свалянето на боклука от планината.
Алпинистите трябва да платят на независими трекинг водачи, които да ги отведат от летището в Лукла до Базовия лагер на Еверест. Макар тук надморската височина да не е толкова голяма, трекинг водачите се грижат за безопасното изкачване на хора, които често идват от малка надморска височина и страдат от височинна болест. Времето в тази част на планината може да е също толкова непредвидимо, както и по високите части, а мнозина се сблъскват още в началото с физическите си ограничения.
Друга част от заплатената от туристите сума отива при планинските снабдители – местни хора, които доставят храна, гориво и други нужни неща в лагерите и чайните по пътя към Еверест. В тази част на света това може да се случи само пеша или с як. Носенето на гръб в продължение на няколко дни оскъпява много храната и всички консумативи.
Освен това всяка година в началото на сезона специални шерпи проучват най-безопасния път за изкачване и поставят въжета и стълби по трасето. За опасната си работа те получават по 600 долара от всеки желаещ да качи върха.
Въведоха ново изискване за алпинистите на Еверест
Макар популярността на Еверест да носи много пари на местните хора, мнозина споделят, че изкараното далеч не е достатъчно нито да покрие рисковете, нито да осигури нормалното им съществуване. Повечето експедиции се организират през пролетта, почти по едно и също време, заради което шерпите често биват наемани само за една експедиция годишно. Освен това шерпите сами закупуват екипировката си, която може да излезе до 7000 долара, а част от нея трябва да се подменя често.
Пред изданието „Бизнес Инсайдър“ Пурба Уангчу, един от опитните шерпи в района, прогнозира, че след десет години шерпите ще са или изчезнали, или невъзможно скъпи за наемане. В миналото те са ставали водачи по принуда – заради липсата на образование, не са можели да си намерят друга работа. В наши дни повечето пращат децата си да учат в Катманду, за да имат шанс за по-спокойна и добре платена работа, далеч от опасностите на планината.
Боклукът
Масовото изкачване на Еверест води след себе си и други проблеми. Количеството боклук, което се натрупва в планината от експедициите, е сериозно, а свалянето му е истинско предизвикателство. Специална организация се грижи за събирането и сортирането на боклука, както и за пренасянето му, което се прави на гръб или с якове. Има и специална инициатива, Carry me back („Занеси ме долу“), която призовава всеки, който слиза към летището в Лукла, да свали по една торба с боклук със себе си.
Непалското правителство също стимулира алпинистите да се погрижат за отпадъците си – всеки от тях заплаща по 4000 долара депозит, който получава обратно само ако свали 8 кг боклук със себе си, включително кислородни бутилки, хранителни и други отпадъци. Въпреки това остава достатъчно боклук за изнасяне. Само през 2023 г. непалската армия и екип от шерпи свалят от непалските планини 37 тона отпадъци.
В заключение, цената на изкачването на Еверест е висока (според повечето участници в експедиции – и справедлива) заради сложната логистика, опасностите и рисковете. А увеличаващият се интерес ще води само до нейното увеличаване в бъдеще.