Българските летища са подготвени за промените, които ще настъпят след влизането ни в Шенген по въздух. Салоните трябва да са разделени на две – за страни в Шенген и за тези извън. Така от 31 март при пътуване по въздух към и от друга страна членка на Шенген вече няма да проверят личните ни карти и паспортите.
Влизането ни в Шенген по въздух ще даде възможност и за развитие на регионите . У нас има около 15 малки летища, които не се използват масово, именно защото нямат граничен контрол. С влизането ни в Шенген по въздух частни самолети ще могат да излитат директно за европейските страни от тези малки писти, предава БНТ.
Примери са летищата в Приморско , софийското Лесново, както и Пистите в Балчик, Русе и Горна Оряховица които в момента се възстановяват.
София
Отпадането на паспортните проверки ще намали времето за пътуване с около 20 -30 минути, изчисляват от летище „София“. Сега, при много натоварени полети с големи самолети, чакането на гишетата може да отнеме и час.
70 % от трафика на летище София е от държави членки на Шенген.
„Ще бъде много полезно за пътници от Шенген, защото няма да минават през граничния контрол и ще бъде по-бързо и гладко като кацате от държава от Шенген или като отпътувате за такава. Тук, където се намираме, ще бъде само за пътници от Шенген. Тези будки ще бъдат премахнати, а за останалите сме усвоили този коридор, който води към две гишета за паспортна проверка“, каза Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на летище София.
За да не се обезсмисля спестеното време от липсата на паспортния контрол, от летище София работят и за намаляване на времето за чакане на багаж. Целта им е то е да е максимум 20 минути.
Варна
И във Варна по-голямата част от трафика на летището е от и до държави, които са част от Шенген. Още от 2010 година летището във Варна е партньор на проекта „Шенген“ и е осигурено разделянето на пътниците от трети страни от тези от Шенгенското пространство.
„Ние сме готови във всеки един момент – и днес, да направим разделението на инфраструктурата, така че да разделим пътуването съгласно Шенгенския кодекс“, уверява Димитър Костадинов, директор на летище Варна.
„Граничните проверки ще бъдат заменени с така наречените „компенсиращи мерки“, които сме задължени да изпълняваме при влизането ни в Шенген. Ще има разделение между всички останали дестинации, които се осъществяват от летище Варна ще бъдат отделени в отделен салон“, каза Бончо Кралев, началник на „Гранична полиция“ – Варна.
Пловдив
Пловдивското летище също е готово за промените. Още от построяването му през 2009 г. аерогарата разполага със салони, в които да се разделят пътниците. Засега обаче няма да се налага използването им.
„Летище Пловдив няма полети за Шенген. Англия излезе от ЕС, те никога не са били и в Шенген, така че обслужаваме в момента само „нешенген“ пътници. Единствено, пътници от Шенген, които имаме, са Дженерал Авиейшън, които с частни самолети са пътували за миналата година около 150 човека“, посочи Красимир Пешев – изп. директор на летище Пловдив.
Бургас
В Бургас летището също е проектирано по изискванията на Шенген. Липсата на паспортна проверка ще намали чакането.
„Минимум 2 минути намаляване на времето за изчакване, но трябва да добавим и времето за опашките, които се генерират особено при пристигане. Знаете, че автобусите доста интензивно транспортират пътници до терминала, така че средно време бих казал – 5 минути, в пикови моменти и повече“, казва Георги Чипилски, директор на летище Бургас.
По данни на летище Бургас в последните години се увеличава броят на пътниците, пристигащи от страни от Шенген.