Всяка година през есента Новото Божоле обикаля света. Тази уникална маркетингова кампания е стартирала през 70-те години, но и до днес се смята за ефективна, защото обединява традиция и модерност.
Покрай нея много хора свързват Божоле само с младото вино, познато като Нуво. И ако то е комерсиален продукт за бърза консумация, вината от регион Божоле са атрактивни за широк кръг ценители в Европа и по света, особено за любителите на Пино Ноар.
Третият четвъртък на месец ноември е приет като ден за официално представяне на Божоле Нуво със закон през 1985 година, а създател на маркетинговото име и производителят Жорж Дьобов, който го използва за първи път през 1967 година.
По-късно търговците на вино развиват идеята и днес „пристигането на Новото Божоле“ е истински празник, съпътстван от музика и весело настроение.
За разлика от другите френски вина, това е младо вино, което се пуска за продажба само шест седмици след края на гроздобера. Фиксираният момент за старта на комсумацията се е превърнал в нещо като флашмоб – хиляди фенове по света по едно и също време дегустират новата реколта.
Този ден се е превърнал в дългоочакван празник на Божолето най-вече заради фразата, която го ознаменува „Le Beaujolais Nouveau est arriv!“ – „Новото Божоле пристигна!“.
В България, както и в много други страни, феновете на елегантния французин си го очакват с трепет и отлично знаят, че с него започват есенно-зимните винени дегустации. Божоле Нуво, както и други френски вина, носи името на региона, от окйто произлиза.
Популярното червено вино се произвежда от сорта Гаме във френския регион Божоле, Бургундия. Това е регионът на Гаме. 98% от насажденията са със сорт Гаме, който се отглежда в региона от времето на Римската империя. Според ДНК анализи, „родители“ на сорта са Пино Ноар и античният бял сорт Гое.
В Грузия си имат шеф по наздравиците – тамада
Това е леко младо вино, произведено за незабавна консумация без отлежаване, тъй като с годините качеството му не се подобрява. Ежегодно се произвеждат около 45 милиона литра от него, което е близо половината от всичкото произведено бургундско вино.
Над 50% от него се изнася, като най-големите пазари са Германия и Япония, следвани от САЩ. Божолето има фин светлочервен цвят с розово-виолетов оттенък, както ис илно изразен плодов вкус. Поднася се леко охладено – около 13 градуса.
С цел да се поддържа имиджа и доброто име, добивите са ограничени със закон, пише „Галерия“. Божоле има и редица разновидности, селектирани според вкусовите разлики и потенциала за стареене. Ниските танини и сравнително високата свежест правят Божолето подходящо за много ястия.
Лекият му стил се съчетава отлично със сухи колбаси, терини и меки сирена като камембер и бри. По-мощните разновидности се съчетават добре с ястия като патица, пиле и класическия кок о’ ван.