Новини

Аерогарата в София става първото 5-звездно регионално летище в Европа с над 1 млрд. лв.

СОФ Кънект – операторът на летище София, обяви днес концептуалния дизайн на Терминал 3.  Терминал 3 летище София започва мащабна трансформация, която ще го превърне в първото 5-звездно регионално летище в Европа, казва концесионерът.

Ключови етапи в графика на Терминал 3

  • Концептуален дизайн на Терминал 3 – юли 2024 г.
  • Разрешение за строеж на Терминал 3 – април 2026 г.
  • Въвеждане в експлоатация на Терминал 3 – април 2031 г.

Трансформацията на летище София ще играе решаваща роля в икономическото развитие на България:

  • Значителна инвестиция: Повече от 1,2 милиарда лева ще бъдат инвестирани по време на концесионния период, като 500 милиона лева са предвидени за изграждането на модерния Терминал 3.
  • Увеличаване на БВП на България: С общ капацитет от 20 милиона пътници годишно между новия Терминал 3 и Терминал 2, повишената въздушна свързаност се очаква да доведе до 0,5% ръст на БВП на България за всеки 10% увеличение на свързаността.
  • Стратегически регионален хъб: Летище София ще се превърне в ключов регионален хъб за въздушни пътувания в Източна Европа, свързващ глобални дестинации и утвърждаващ България на международната авиационна карта.

От какво е вдъхновен дизайнът на новия Терминал 3?

Концептуалният дизайн на Терминал 3 черпи вдъхновение от зашеметяващите природни пейзажи на България, особено от планините, цветовете и силуетите. Новият терминал, с площ от 65 000 кв. м., ще бъде свързан с настоящия Терминал 2, ще съчетава модерна архитектура със съвременни материали, за да създаде иновативна и хармонична структура. Дизайнът е изключително дело на българската архитектурна компания IPA в сътрудничество с международно признатите и с доказан опит в авиационната индустрия инженерни компании Egis и 1PAX.

Тази трансформираща инвестиция има за цел да осигури на летище София престижната 5-звездна сертификация SkyTrax – първата за регионално летище в Европа, предава бТВ Бизнес новините.

Какво ще видят пътниците на Терминал 3?

Новият терминал ще предложи цялостно пътническо преживяване като гарантира изключително обслужване на всеки етап – от планирането на пътуването и регистрирането на багажа до проверката за сигурност и качването на борда.

  • Удобство и достъпност: Пътниците ще имат достъп до всички изходи в рамките на пет минути от централната търговска зона, осигурявайки плавно движение из летището.
    Специализирани за всеки пътник: Терминалът ще обслужва различни профили на пътниците, включително бизнес, туристи и пътуващи за посещения при роднини и приятели (VFR). Той също така ще предлага специализирани услуги като детски площадки, игрални зони и зони за домашни любимци.
  • Оптимизирани пътнически потоци: Дизайнът на терминала е оптимизиран както за удобството на пътниците, така и за ефективността на авиокомпаниите. Той включва усъвършенствани пътнически ръкави за традиционните авиокомпании и ефективни процеси за нискотарифните превозвачи, осигурявайки гладко преживяване за всички.

Терминал 3 е проектиран да осигури най-високо ниво на комфорт и удобство. Високи тавани и отворени пространства ще създават спокойна и приветлива атмосфера. Модерните архитектурни елементи ще съчетават естетични и функционални ползи.

Какво ще бъде разпределението?

  • Ниво -1: Предназначено за технически операции.
  • Ниво 0: Зони за пристигащи и получаване на багаж.
  • Ниво 1: Зони за заминаващи, проверка за сигурност, заведения за хранене и търговски площи с над 10 000 кв.м.
  • Ниво 2: Зони за връзка между полети и коридори за пристигащи от страни извън Шенген и ЕС.
  • С 34 изхода, споделени между Терминал 2 и Терминал 3, летище София ще може ефективно да управлява нарастващия брой пътници. Терминалът ще предложи услуги, като удобства за пътници с намалена подвижност (PRM), семейно-ориентирани зони и пространства за пътници с домашни любимци. Освен това ще подобри услугите за бизнес пътници, туристи и VFR пътници.

Трансформацията на летище София включва съвременни технологии и дигитални системи за подобряване на оперативната ефективност. Усъвършенствани системи като AMS, ERP и eлектронни гишета ще оптимизират процесите на летището – от 52 гишета за регистриране на багаж и такива за самообслужване до компютърна томография при проверките за сигурност и електронни гишета за проверка на бордни карти и паспортен контрол.

Контролните пунктове за проверка за сигурност ще могат да обработват до 3 250 пътници на час като осигуряват бързо и ефективно обслужване. Освен това новата система за обработка на багаж ще има капацитет за обслужване на 2 400 багажа на час, подкрепена от шест ленти за получаване на багаж в новата зона за пристигащи, което допълнително ще подобри удобството на пътниците.

Летище София ще поддържа едни от най-конкурентните летищни такси в региона като намалява времето за престой и оперативните разходи за авиокомпаниите. Чрез привличане на повече авиокомпании и откриване на нови маршрути, летище София ще се превърне във водещ играч в регионалните пътувания.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button