Новини

Ryanair се обяви срещу тавана за цените на билетите ѝ в Европа

Ryanair е изправена пред предизвикателства в двата края на ценовия си диапазон – от една страна, най-голямата авиокомпания в Европа оспорва предложение за въвеждане на минимални цени във Франция, а от друга, за таван върху цените в Италия, пише Ройтерс.

Франция, където Ryanair обслужва градове като Марсилия и Бордо, предлага въвеждането на минимална цена на билетите като част от усилията за намаляване на замърсяването от авиацията. От другата страна на границата в Италия Ryanair е явният пазарен лидер и съобщава, че плановете ѝ за експанзия остават след публичния

спор с правителството заради план за ограничаване на цените на полетите към ваканционните острови Сицилия и Сардиния.

Френското предложение за минимални цени, което според представители на ЕС е привлякло известна подкрепа от Нидерландия и Белгия, беше критикувано от един от мениджърите на Ryanair Еди Уилсън.

„Те се опитват да лишат от права собствените си граждани“, заяви той и определи предложението като опит за подкрепа на националните авиопревозвачи за сметка на не толкова заможните пътници.

„Евтините пътувания по въздух са един от добрите инструменти за премахване на социалните различия в ЕС от гледна точка на движение и интегриране на хората“, допълни Уилсън, който е главен изпълнителен директор на Ryanair DAC, най-голямата авиокомпания в групата.

След като си създаде силна позиция в големи части от Западна Европа, Ryanair сега поглежда на изток към страни като Полша за по-голям растеж.

Италианско пътуване

Италия, където пътуванията по въздух преди време бяха свързвани основно с работещата на загуба Alitalia, е силен пример за последиците от нискотарифните авиокомпании.

Сега Ryanair генерира над една пета от приходите си, почти 2,4 млрд. евро през последната финансова година, от италиански маршрути и има пазарен дял от над 40%.

„През последните години компанията успяваше да расте заради слабостта на Alitalia“, казва транспортният анализатор Андреа Джуричин от TRA Consulting.

„Тя успя да спечели пазарен дял в сегмента на местните и международните пътувания на къси и средни разстояния, които бяха загърбени“, допълва той, но все пак отбелязва, че италианският пазар се е разширил от 53 млн. пътници през 1997 г. на 161 млн. през 2019 г.

Ryanair изрази съмнения в постигането на собствените си амбиции да удвои броя на пътниците по италиански маршрути до 100 млн. през следващите десет години след спора с правителството на Джорджа Мелони през лятото.

Разтревожено заради цените на местните полети от Сицилия и Сардиния в разгара на сезона, правителството прие указ през август за налагане на таван върху тях, за да защити италианците.

„Сега цените на полетите са извън контрол във ваканционните периоди… и наказват най-недостъпните области с най-високите нива на емиграция“, коментира Джузепе Кокуца, инженер от Рим, който пътувал до родната си Катания, в Сицилия, по време на ваканцията си.

Но след като Ryanair съобщи, че ще оспорва тавана върху цените на Европейската комисия и ще прехвърли повече италиански полети към международни маршрути,

Рим смекчи мярката, като предаде контрола върху наблюдението на цените на антитръстовия си регулатор.

Основната лобистка група в областта на авиацията в Европа изрази облекчение и призова за по-голяма координация в Европа в подкрепа на сектора.

„Когато виждам това ниво на амбиция на национално равнище, в страни като Франция, Нидерландия, Италия, които подемат собствени инициативи…, смятам, че можем да направим нещо заедно в Европа, вместо да раздробяваме пазара, чието създаване ни отне 30 години“, коментира Урания Георгуцаку, ръководител на Airlines for Europe.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button