Две основни тенденции в туризма отчетоха днес от Европейския потребителски център България (ЕПЦ) на кръгла маса „Пътуване, почивка, потребители“.
На първо място това е интересът на младите хора към търсене и резервиране на почивки в устойчиви хотели, в добавка с по-щадящи природата форма на придвижване. Втората е свързана с ценовия скок през последните две години и отговора на това от страна на бизнеса. Става дума за т. нар. „шринкфлация“ или предоставянето на по-малко като обем услуги за същата цена, спрямо година по-рано. Това стана известно от думите на Соня Спасова, директор на ЕПЦ България. Кръглата маса е посветена на предизвикателствата и решенията пред туристическия сектор и се провежда всяка есен, събирайки на едно място заинтересованите страни – държавните институции, туристическият бранш и потребителските организации.
Соня Спасова направи и отчет на ЕПЦ България за 2022 година, според който са били обезщетени почти 90 на сто от гражданите, обърнали се към центъра, а цялостната компенсация през годината надхвърля 130 000 евро.
Данните на Центъра показват, че най-честите оплаквания или близо една трета от тях са свързани с транспортния сектор и по-конкретно с въздушния превоз – закъснения или загубени багажи. За сравнение делът на подобни жалби към 2020-а е бил от над 40 на сто.
26 млн. куфара са изчезнали по летищата. Какво да правим, ако багажа ни го няма?
Около 6 на сто са жалбите, свързани с настаняване, почивки и резервации. Третата категория са оплаквания за проблеми при онлайн пазаруване.
Цялостната оценка на Соня Спасова за туристическия бранш в България е, че секторът се възстановява.
„ЕПЦ България“ е част от мрежа с подобни центрове във всички страни членки на ЕС, Исландия, Норвегия и Великобритания. Мрежата започва да се развива в европейски мащаб от 2005 година, а в България от 2008-а. В страната ЕПЦ работи като част от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Дейността на центъра се финансира от Европейската комисия и от самите страни членки.
Приоритетите в работата на ЕПЦ у нас са трансграничните потребителски жалби. От Центъра са ангажирани и с предоставяне на превантивна информация, а също така и да представят алтернативно решаване на спорове. Съдействието на ЕПЦ България е безплатно, без да има езикови бариери.