Амстердам – това е градът на лалетата, велосипедите и… все още несбъднатата мечта посетителите да стоят настрана, очевидно. Нидерландската столица току-що обяви поредната си акция, с която се опитва да възпре шумните туристи да посещават града, след като предишните кампании изглежда не оказаха достатъчно въздействие.
Нека обобщим как градът се е опитал да се справи с лошото поведение на туристите досега? След като предложението за забрана на туристите да посещават кофишопове за канабис пропадна, в началото на миналата година Амстердам
въведе пълна забрана на употребата на трева в квартала на червените фенери.
След това се появи маркетинговата кампания „Стойте далеч“, насочена към младежите на възраст от 18 до 35 години, които се отправят към „Дам“ за парти. А през декември беше обявена кампанията „Поднови гледката си“, която се опитваше да насърчи посетителите да гледат (и да се отнасят) към града като към местен жител.
А сега? Дойде ред на онлайн викторината. Градът стартира чисто нова интерактивна кампания, която задава на потенциалните посетители въпроси като
„Кои известни нидерландски продукти бихте искали да опитате? Кокаин?“,
за да се опита да ги възпре…
Викторината ще бъде насочена към тези, които търсят неща като „Amsterdam coffeeshops“ и „Amsterdam stag do“. Всеки, който отговори на въпросите, които са достъпни онлайн, и прояви интерес към нещо от обиколка на кръчми до „разглеждане на града с джойнт в ръка“, ще получи съобщение с текст
„Това ще бъде проблем. Забранено е.“
Това е доста необичайна кампания, но каква е идеята зад нея? Заместник-кметът на Амстердам Софиан Мбарки заяви на заседание на съвета: „Правим нещата малко по-различно. Бъдещите туристи, които търсят в Google „кафене в Амстердам“, „квартал на червените фенери в Амстердам“ и „ергенски запой в Амстердам“, ще попаднат на този тест чрез рекламите на Google.
Уебсайтът трябва да развенчае асоциациите, които туристите, посещаващи партита, имат относно разпускането в Амстердам“, споделя той пред Guardian.
Развенчаването на асоциациите звучи по-лесно да се заяви, отколкото да се направи, а експертът по туризъм Винсент ван Дайк е категоричен, че то ще бъде неефективно, освен ако няма съпътстващи глоби. И макар че поне 165 000 евро са помогнали за финансирането на викторината, градът все още има нужда от посетители заради приходите от туристически данък, които те генерират.
Дори най-верните фенове на Амстердам не дръзват да се обзаложат каква ще е следващата антитуристическа кампания на града.
Много градове предприемат мерки за управление на броя на посетителите, но техните методи са по-ортодоксални от тези на Амстердам. Севиля наскоро въведе входна такса за площад Испания, както направи и Истанбул с посещението на „Света София“ например.